Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Din morsa också! (Recension, 2003)

y tu mama tambien videosöndag 3

Idag publiceras tre texter om Alfonso Cuaróns Y tu mama también från 2001 (svensk titel, som ej tänker användas: ”Din morsa också”). Dels är det den tjugoförsta klassiker-texten på sidan och dels har den gode KD som av en slump skrivit en matig essä om filmen. För att grunda det hela publicerar jag även min recension av filmen från när den gick på bio i Sverige i mars 2003 (jag var knappt 17 år fyllda, så hav förtröstan med att jag jämför filmen med en taco).

Det var nog längesedan jag mådde så här bra efter att ha stigit ut ur biomörkret. En film fullproppad med mängder av tabubefriat sex, mängder av tabubefriat festande, mängder av tabubefriat knarkande, mängder av tabubefriad pubertal dumhet och, såklart, mängder av tabubefriade svordomar. Den som är van vid den amerikanska tonårskulturen som översvämmar oss ryggar gärna tillbaka. Men medan dessa ingredienser i USA kallas för Road Trip kallas de i Mexico för Din morsa också! Och det är faktiskt en helt annan sak.

Filmen handlar om två odrägliga ynglingar, Tenoch (Diego Luna), född med silversked i munnen och Julio (Gael Garcia Bernal), i den mest klockrena medelklassen, och deras liv som går ut på sex samt att knarka och festa. Under ett societetsbröllop träffar de unga kvinnan Luisa (Maribel Vardú), som är gift med odräglig överklassförfattare. De blir fullkomligt fixerade vid henne och försöker desperat få med henne på en bilresa till en av dem påhittad strand, men hon avböjer de patetiska slynglarna. När det senare visar sig att hennes man varit otrogen ringer hon upp de två och går med på resan. Våra vänner får en chock, tar snabbt reda på den vaga vägbeskrivningen till stranden, och snart bär det iväg.

Regissören och manusförfattaren Alfonso Cuarón har jobbat både i hemlandet Mexico och i USA. Han har dock bara gjort två filmer tidigare, varav den ena var Lysande utsikter (1998), en mer ”elegant” kittlande historia med Uma Thurman och Ethan Hawke, men Din morsa också känns ljusår mer äkta än den filmen. Här har han lyckats göra en filmisk taco, och han får med det mesta som gör en film bra: Underbart foto, som ger mersmak för hans hemland Mexico. Ett intelligent manus, sällsamt medryckande regi, smidig klippning samt underbara skådespelare.

Filmen börjar som en lite mer intellektuell och betydligt mer öppensinnad tonårsfilm. Nästan som Ulf Lundells debutroman Jack, med den klassiska intrigen om partypolarna som lever sina sista sorglösa år med sex och droger. Och, precis som där, fördjupas filmen sakta men säkert och när den är slut inser man att den är helt fantastisk. Den har en otrolig charm, den är mycket varm och öppenhjärtad, och den är både tänkvärd och nästan löjligt underhållande.

Samtidigt är den inte naiv. Berättelsen ackompanjeras av en opartisk berättarröst som ger information om notiser och bakgrundsinformation om allt från karaktärernas bakgrund till platserna de besöker, allt mellan känslor och politik. Detta hjälper på filmens känsla av melankoli och bitterljuva hållning. Man känner att någonstans i filmen är det någon som inte vill låta betraktaren helt sjunka in i det behag som oundvikligen drabbar en. Och jodå. De tre vännernas öden blir till slut inte vad den konservative hoppas på, och till slut visar det sig varför Luisa verkligen ville följa med de hormonstinna tonårspojkarna. Slutet är visserligen ingen tragedi, men det är långt ifrån ett lyckligt slut.

Det är visserligen sant att Din morsa också på många sätt är en bagatell i ett nytt skal, men på lika många sätt är den helt unik. Den riktigt fräscha blandningen av humor, kärlek, sex, vemod, glädje och stundtals riktigt absurda skämt gör filmen speciell. Den innehåller extrema mängder sex, men den aldrig ens nuddar vid effektsökeri. Den innehåller pubertala skämt och dialoger, men blir aldrig någonsin dum. Den är rolig och varm, samtidigt som det finns en berättarröst som kommer med kyliga kommentarer – men den blir aldrig ojämn. Filmen är fullkomligt jämn och fullkomligt opretentiös. Här finns melankoli, originalitet, symbolik, charm och humor.

Jag är riktigt förälskad i den här filmen. Din morsa också är en film att njuta, den är otroligt vacker och absolut en film för alla som uppskattar filmisk njutning när den är som bäst. Cuaróns nästa projekt är i Hollywood, han ska regissera nästa Harry Potter-film! Om det är såhär hans tonåringsfilmer ser ut vågar vi inte ens tänka på hur den blir.

FREDRIK FYHR

16/3, 2003.

Ett svar på ”Din morsa också! (Recension, 2003)