Inledningsvis slående skildring av SS-officeraren Rudolf Höss, som var den längst arbetande och mest ambitiösa av kommendanterna i Auschwitz – mer specifikt skildras hans skenbart idylliska familjeliv, med hustru och barn i ett stort hus med elegant trädgård som iögonfallande nog ligger precis på andra sidan muren till dödslägret. Uppslaget är fantastiskt och Jonathan Glazer […]
Fortsätt läsaDen bleka blomman (Kawaita hana, 1964)
Inflytelserik, hypnotisk japansk noir om en spelberoende lönnmördare som kommer ut ur fängelset, dras till ung kvinna han träffar i spelhallarna och/men sedan tvingas återgå till dödandet. Inte mycket till intrig men Masahiro Shinodas hyperestetiska bildspråk är stringent och fångar hela tiden ens uppmärksamhet – gradvis börjar filmen på ett pockande sätt utveckla sig till […]
Fortsätt läsaHöstlöv som faller (Kuolleet lehdet, 2023)
En av Kaurismäkis allra bästa – en romantisk film om en man och en kvinna som möts och/men kan få svårt att få ihop det på grund av proletariatets kollaps, alkoholismens envishet och ren och skär otur. Det var länge sedan denna regissör var just så här stilren – miljöerna har en nästan spöklik elegans […]
Fortsätt läsaTillsammans 99 (2023)
Anspråkslös, lite slängig uppföljare till Lukas Moodyssons framgångsrika hippieskildring. Denna utspelar sig 24 år senare – bara två personer är kvar i kollektivet men Gustaf Hammarsten muntras upp av en återförening på sin födelsedag; det hela leder till en övernattningsfest á la slice-of-life i en rätt igenkännbar centraleuropeisk, ironiskt nog ganska borgerlig filmtradition. Ensemblen är […]
Fortsätt läsaGilda (1946)
Tät noirklassiker där Gary Cooper är råbarkad amerikansk fifflare i Sydamerika som blir kompanjon med mystisk kasinoägare (George Macready) trots att hans förrädiska fru (Rita Hayworth) är hans gamla flamma. Åtrå och paranoia dras åt som en snara i den här svettiga filmen som fortsatt att fascinera de i publiken med en särskild dragning åt […]
Fortsätt läsaFritt fall (Anatomie d’une chute, 2023)
Detaljerat, mångfasetterat och genomträngande rättegångsdrama där en man under oklara omständigheter faller till sin död från ett tak och hustrun (Sandra Hüller) hamnar i rätten misstänkt för att ha dödat honom. I den långa historien av rättegångsdraman är denna ovanlig – frågan om vad som hänt är inte det relevanta, eftersom juridik handlar om argumentation […]
Fortsätt läsaBandidas (2006)
Syntetisk och riktigt tramsig westernkomedi som totar ihop Penélope Cruz och Salma Hayek i ett slöseri på publikens förtroende – de spelar mamseller i Mexiko, den ena rik och den andra fattig, vars båda pappor dödas av ond, amerikansk banklakej (Dwight Yoakam) som lägger beslag på bygdens infrastruktur. De får slå sig ihop för att […]
Fortsätt läsaMaratonmannen (Marathon Man, 1976)
Tät, subtilt mångfasetterad thriller där Dustin Hoffman spelar en introvert doktorand som (ovetandes att hans bror är spion) dras in i en mardrömshärva där han jagas av mystiska ex-nazister. Klaustrofobisk, stundtals äckligt intensiv (särskilt på grund av den klassiska ”tandläkarscenen”) med Laurence Olivier som minnesvärt ödlelik skurk. Somliga ansåg att den episodiska intrigen var ologisk, […]
Fortsätt läsaSom en tjuv om natten (History Is Made at Night, 1937)
Säregen melodram, trots en väl tilltagen intrig en av erans mest allvarsamma, om melankoliska Jean Arthur, som flyr sin stenrike, blindgalne och bokstavligen mordiskt svartsjuke man (Colin Clive) och finner kärleken i en elegant, parisisk hovmästare (Charles Boyer). Den olyckliga kärleksintrigen tar de turer man kan vänta sig och mynnar ut i en del absurda […]
Fortsätt läsaI sjunde himlen (7th Heaven, 1927)
Sublim stumfilmsromantik, länge en av stumfilmserans mest omtyckta och ihågkomna; Charles Farrell spelar gatuarbetare i Paris som tar hand om fattig kvinna (Janet Gaynor) varpå en magisk romans uppstår. Hon har en ond syster, och första världskriget kommer in i bilden, men detta är inte en film att se för intrigen utan den romantiska visionen, […]
Fortsätt läsa